MANAGEMENTUL OPERATIONAL AL STOCURILOR

STOCURILE – sursa de lichiditati

Principiul Pareto spune ca 80% din vanzarile unei companii se realizeaza cu 20% din produse. Acest lucru inseamna ca unele produse sunt mai importante decat altele. Trebuie mentinuta o oferta variata de produse, insa, de asemenea, trebuie tinute in stoc doar acele produse cu rulaj. Si, si acestea, doar la nivelul optim. Rotatia stocurilor este un indicator foarte important in managementul acestora, mai ales pentru companiile cu produse perisabile sau cu produse sezoniere.

Fiecare produs (SKU) trebuie tratat diferit, ceea ce inseamna ca urmatorul pas in optimizarea stocurilor este clasificarea produselor si definirea strategiei. Criteriile care pot fi utilizate in mod tipic pentru segmentare sunt:

  Categorii / grupe de produse
  Criticalitate (cat de importante sunt aceste produse pentru vanzari)
  Timp de aprovizionare
  Locatie
  Valoare unitara
  Marja unitara
  Frecventa cererii
  Deviatia cererii
  Categorii/ grupe de clienti tinta

Desigur ca un sistem de asistenta de tip MRP (Material Requirement Planning) este ideal, insa in lipsa acestuia se pot folosi diverse instrumente operationale precum:

  Analiza rotatiei
  Analiza varstei stocurilor
  Red List
  Hit ratio, samd.

Principalii indicatori care trebuie masurati in analiza de monitorizare a stocurilor sunt:

  Nivelul de serviciu – La timp si complet (ITIF – „in time in full”). Un procent mic de livrari ITIF determina pierderi semnificative de vanzari, costuri mari si pierderi de clienti
  Rotatia stocului – O valoare mare a rotatiei stocului (masurate in luni) indica un nivel al stocurilor mai mare decat cel optim. Valoarea optima a rotatiei stocului este specifica fiecarei industrii
  Ponderea pierderilor – Pierderile rezulta din articole lipsa, deteriorate, expirate etc. Valoarea trebuie sa fie cat mai mica posibil
  Structura stocurilor pe interval de vechime – Perioada de timp conform careia un stoc devine „vechi” este specifica fiecarei industrii. In mod ideal nu ar trebuie sa existe stocuri vechi, pierderile asociate fiind deseori semnificative
  Ponderea retururilor – Un numar mare de retururi arata un grad mare de insatisfactie a clientilor si genereaza costuri operationale semnificative.

Spune-ti parerea

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: